Het kopen van een woning is waarschijnlijk een van de grootste financiële investeringen die je ooit zult doen. Naast de koopprijs krijg je te maken met allerlei andere kosten, bijvoorbeeld voor het onderhoud, verzekeringen, erfpacht en bemiddeling. Bovendien brengt een makelaar bemiddelingskosten met zich mee. Wat houdt dit precies in? Laten we er eens naar kijken.
Wat zijn bemiddelingskosten?
Het kopen van een woning is een belangrijke stap in jouw leven. Door je in te lezen en je goed voor te bereiden voorkom je (financiële) verrassingen. Zo is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de zogeheten bemiddelingskosten. Dit is het bedrag dat je betaalt aan een bemiddelaar die twee partijen tot elkaar weet te brengen. Denk bijvoorbeeld aan de koop, verkoop of verhuur van een woning.
Wat is courtage?
Stel je voor dat je het huis van je dromen hebt gevonden. Je komt in actie en besluit een aankoopmakelaar in te schakelen. Bij een succesvolle verkoop rekent een makelaarskantoor soms provisie of courtage. Dit is een commissie voor verleende diensten en betreft vaak een percentage van het aankoopbedrag, meestal 1 tot 2 procent.
Waaruit bestaat het financiële plaatje van een woningverkoop?
In Nederland mag je maximaal 100 procent van de woningwaarde lenen voor een hypotheek. Zodoende hebben de meeste huizenkopers eigen geld nodig om de aankoop te financieren. En dit is slechts een klein deel van de totale kosten. Het financiële plaatje van een woningverkoop bestaat onder andere uit de volgende kosten:
Bemiddelingskosten: Kosten voor een partij die bemiddelt, bijvoorbeeld tussen koper en verkoper of huurder en verhuurder. Ook aan de (hypotheek) adviseur betaal je bemiddelingskosten.
Makelaarskosten: Een aankoopmakelaar begeleidt jou bij het kopen van een woning. Daar hangt uiteraard een prijskaartje aan.
Overdrachtsbelasting: Dit betreft 2 procent van de aankoopwaarde. Uitzondering vormt een persoon jonger dan 35 die een eerste woning koopt onder de 510.000 euro. In dat geval is er geen sprake van overdrachtsbelasting.
Kosten voor de notaris: Een notaris berekent kosten voor het opstellen van de overdrachtsakte en de hypotheekakte.
Taxatiekosten: Een taxateur stuurt een factuur na het taxeren van jouw woning.
Borgtochtprovisie: Iedereen die een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie afsluit krijgt hier mee te maken. In 2024 gaat het om een percentage van 0.6 procent.
Bankgarantie: Is het niet mogelijk om de waarborgsom in de koopakte met eigen geld te betalen? Dan betaal je kosten voor bankgarantie.
Bouwkundige keuring: Het is geen verkeerd idee om een bouwkundige keuring uit te laten voeren, zodat je als koper zeker weet dat het huis bouwtechnisch in orde is. Ook daar zijn kosten aan verbonden. Exacte bedragen zijn niet te geven, want die verschillen per bedrijf.
Welke kosten bij het kopen van een woning zijn fiscaal aftrekbaar?Een deel van de kosten van een koopwoning is overigens fiscaal aftrekbaar. Dit zijn onder andere de notariskosten voor een hypotheekakte en de advies- en bemiddelingskosten van een hypotheekadviseur. Neem ook de kadastrale rechten voor een hypotheekakte, de taxatiekosten voor het krijgen van een lening en de borgtochtprovisie NHG mee bij de belastingaangifte. Deze kosten zijn één keer aftrekbaar over het jaar waarin je ze hebt voldaan.
Bemiddelingskosten en verhuur: zo zit het
14 procent van de Nederlandse woningmarkt bestaat momenteel uit private huurwoningen, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Een verhuurmakelaar richt zich op het contact tussen huurders en verhuurders. Hij of zij voert verschillende diensten uit, zoals:
Het zoeken naar een geschikte huurder
Het organiseren van bezichtigingen
Het delen van relevante informatie met huurders en/of verhuurders
Het onderhandelen over het huurcontract
Het opstellen van een huurovereenkomst
Moet je altijd bemiddelingskosten betalen bij verhuur?
Belangrijk om te weten is dat een verhuurder in de meeste gevallen geen bemiddelingskosten aan een huurder mag doorberekenen. Een huurder schakelt een makelaar in om een geschikte huurder te vinden. In de wet staat dat de verhuurder vervolgens zelf de rekening voor deze diensten betaalt. Het is niet toegestaan om bijvoorbeeld toch ‘administratiekosten’ of ‘advieskosten’ door te berekenen, ook niet onder een andere naam.
Wat is tweezijdige bemiddeling?
Soms werkt een makelaar voor zowel een verhuurder als huurder. In dat geval spreken we van ‘tweezijdige bemiddeling’. De bemiddelingskosten komen in een dergelijke situatie niet bij de huurder, maar bij de verhuurder terecht. Een makelaar mag volgens de wet niet altijd bemiddelingskosten berekenen. Stel dat een verhuurder een makelaarskantoor inschakelt, maar dat een huurder zich zonder tussenkomst van deze partij meldt. In dat geval heeft de makelaar geen invloed gehad op de verhuur en kan er geen rekening worden gestuurd.
Wat zijn de kosten van bemiddeling?
Hoeveel een makelaar vraagt voor bemiddelingskosten verschilt per kantoor. Ga bij de huur van een woning uit van één maand huur plus BTW. Hoeveel je precies kwijt bent is afhankelijk van de persoonlijke situatie. Gemiddeld ben je voor zowel bemiddeling als advies tussen de 2000 en 4500 euro kwijt. Dit is echter een richtlijn. Hou daarnaast rekening met kosten voor andere werkzaamheden, die losstaan van de bemiddeling. Denk bijvoorbeeld aan het inhuren van een elektricien en/of het regelen van bepaalde voorzieningen in een woning.
Wat als je onterecht bemiddelingskosten hebt betaald?
Helaas komt het wel eens voor dat iemand onterecht bemiddelingskosten betaalt. Is dat bij jou ook het geval? Laat het betaalde bedrag dan terugvorderen. Dit is mogelijk tot vijf jaar na de betaling. De stappen die je moet nemen zijn relatief eenvoudig. Stuur een brief aan de makelaar of bemiddelaar en geef aan waarom je onterecht bemiddelingskosten hebt betaald. Een andere optie is een rechtszaak waarbij je met de hulp van een advocaat vraagt om een terugvordering. In een dergelijke situatie moet je soms de factuur, het betalingsbewijs en al het contact met de bemiddelaar laten zien. We raden dan ook aan om bij het betalen van bemiddelingskosten altijd de documentatie te bewaren.